Kernwaarden in creatief denken
Wist je dat…

Wist je dat…

Wist je dat ik dat ik een promotieonderzoek heb gedaan vanwege mijn ervaring in mijn eerste bedrijf? In 2007 startte ik als jonge ontwerper mijn eigen bedrijf. Ik wilde me inzetten voor duurzame innovatie. Dat was echt een kernwaarde. Zo organiseerde ik regelmatig een workshop op evenementen genaamd Windows of Opportunity (zie hier een voorbeeld met bedrijven en hier de laatste met studenten). In die workshop liet ik deelnemers nieuwe toepassingen bedenken voor duurzame materialen en technologieën. Ik zette me hier enthousiast voor in, regelde experts, freelancers en ontwikkelde zelfs een spel. Honderden deelnemers hebben hieraan meegedaan. Sommige deelnemers deden soms twee of drie keer mee, zo enthousiast waren ze. 

Echter om een stabiel inkomen te genereren deed ik allerlei andere dingen, zoals: freelance onderwijsbegeleiding, brainstormsessies en creativiteitscursussen. Na een aantal jaar frustreerde dit me. Het voelde echt als een intern conflict dat ik geen geld kon verdienen met de workshop Windows of opportunity ondanks het grote succes ervan. 

Ik kreeg een baan aangeboden op de hogeschool waar ik wel met duurzame innovatie aan de slag kon. Ik doekte mijn bedrijf op en ging aan de slag als docent bij een ontwerpopleiding. Ik ontwikkelde vakken en minors met duurzame en sociale innovatie als centrale onderwerpen. Dit gaf me veel voldoening.

Het bleef altijd knagen: waarom kon ik nou geen geld verdienen als ondernemer met duurzame innovatie? Ik zag studenten met hun idealen ook met dit soort vragen rondlopen. Ik wilde 6 jaar geleden achter halen wat het soms moeilijk maakt om je persoonlijke waarden te volgen als ontwerper. Ontwerpers leren heel goed luisteren naar de eisen van de klant, de behoeftes van de consument en de wensen andere belangrijke partijen. In 2014 ben ik mijn promotieonderzoek gestart om deze vraag te onderzoeken (hier een video).

Waardenconflicten

Heb je wel eens discussies ervaren in je team? Heb je wel eens dilemma’s ervaren? Ben je gefrustreerd geweest met een project of situatie die je niet kon veranderen? Heb je veel overgewerkt om dingen gedaan te krijgen?Waarschijnlijk heb je dan een waardenconflict ervaren. Waardenconflicten zijn geschillen, discussies en frustraties die ontstaan wanneer mensen die samenwerken verschillende waardes nastreven. Eén van de inzichten die ik kreeg van uit mijn onderzoek was hóe we omgaan met waardenconflicten en wat ons daarbij kan helpen.

Soms is een waardenconflict uitgesproken en heftig conflict tussen mensen. Soms is het meer een intern ervaren frustratie over het samenwerken met anderen. Onze eerste actie na een conflict is meestal een actie waarmee we vertrouwd zijn. Bijvoorbeeld, als je iemand wilt overtuigen van jouw perspectief, ga je met deze persoon het gesprek aan. Daarna gaan de meeste mensen de actie herhalen totdat ze merken dat het een onhoudbare situatie is geworden. We komen dan tot inzicht dat iets moet veranderen. 

Reflecteren op wat er is gebeurt en wat je hebt gedaan kan hierbij helpen. Je kunt ook reflecteren op wat de waardes die een rol spelen. Wat vind jij belangrijk? En wat vindt de andere partij? Waar lopen jullie uit één? Door dit te onderzoeken kun je met hele andere oplossingen komen. Dit proces helpt je om effectiever om te gaan met het waardenconflict.

Volgende week zal ik in een blog delen over hoe je jouw kernwaarden kunt achterhalen en gebruiken in het creatieve proces. Wil je nu alvast meer weten hierover? Bekijk dan eens deze video (in het Engels).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *